Pakkausaiheisessa ideahautomossa ideoitiin omien tuotteiden pakkaamista

innotori_logo

Pyhäjärvi-instituutissa järjestetyssä Pakkaukset paremmiksi -ideahautomossa viisi satakuntalaista ja varsinais-suomalaista elintarvikeyritystä pääsi kehittämään omia pakkauksiaan tai pakkausideoitaan yhdessä huippuasiantuntijoiden kanssa. Asiantuntijaryhmässä oli edustettuna laajasti pakkaamisen eri osaajia. Ryhmä koostui pakkausdesignin, sopimuspakkaamisen, älypakkausten ja pakkausmerkintöjen asiantuntijoista.

Elintarvikkeiden pakkaukset mielletään joskus virheellisesti ylimääräiseksi ympäristöä kuormittavaksi osaksi tuotetta. Todellisuudessa hyvällä pakkauksella voidaan esimerkiksi vähentää haitallisia hiilidioksidipäästöjä, joita syntyy ruokahävikistä.

– Pakkauksen ansiosta ruoka säilyy kaupasta ostamisen jälkeen kauemmin ja näin se tulee todennäköisemmin kulutettua sen sijaan, että ruoka päätyisi syömäkelvottomana biojätteeseen, sanoo Pyhäjärvi-instituutin asiantuntija Sauli Jaakkola. Pakkauksen tärkeimpänä tehtävänä onkin usein tuotteen suojaaminen ympäristöltä, mutta pakkauksella on iso merkitys myös tuotteen houkuttelevuuden kannalta.

Ideahautomon seurauksena usean yritysten uudistus- ja kehitystyö pakkausten osalta lähti rivakasti liikkeelle. Tilaisuuden antia oli myös pakkaus- ja elintarvikeyritysten kohtaaminen ja yhteistyön alkaminen. Muutamien mukana olleiden elintarvikeyritysten välille syntyi uutta yhteistyötä, josta kuulemme todennäköisesti myöhemmin lisää, arvioi Jaakkola.

Ekologisuus haluttiin myös pakkauksiin

Euralainen Yrttipaja oli yksi mukana olleista yrityksistä. Yrityksellä on tarve pakkausuudistukselle. Sekä ilme että pakkauksen rakenne menevät uusiksi. Yrttipajan arvoihin kuuluvan ekologisuuden tulisi näkyä myös pakkauksessa, toteaa yrittäjä Petri Koivisto. Ideahautomo saa Koivistolta kiitosta. Hänen mielestään tilaisuudesta sai uusia ideoita ja tärkeitä kontakteja. Yhteistyö pakkaussuunnittelutoimiston kanssa on jo aloitettu, sanoo Koivisto.

Ideahautomo järjestettiin osana INNOTORI-hanketta. INNOTORIn tavoitteena on mm. tukea yritysten kehitys- ja innovaatiotoimintaa. Yrityksiä pyritään auttamaan konkreettisesti mm. järjestämällä teematilaisuuksia ja ideahautomoita eri aihepiireistä. Tilaisuuksien aiheet valikoituvat yrityksiltä itseltään tulleiden tarpeiden perusteella. Tätä varten yrityksiä on haastateltu laajasti sekä Satakunnassa että Varsinais-Suomessa. Kuluttajat otetaan mukaan yritysten tuotekehitykseen inno-tori.fi-nettialustalla. Halukkaat yritykset saavat asettaa tuotteensa arvosteltaviksi sivulle ja saavat arvokasta palautetta tuotekehitystyöhön. Hanketta toteuttavat yhteistyössä Turun yliopiston funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus, Pyhäjärvi-instituutti ja Satafood. Innotorin rahoitus tulee Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta Varsinais-Suomen ja Satakunnan ELY-keskusten kautta.

Tilaisuuteen haettiin mukaan yrityksiä, joilla on pakkaushaaste tai pakkausidea, jota pitäisi kehittää. Tällaisia oli esimerkiksi uudenlaisen monipakkauksen kehittäminen ja pakkausten ilmeen uudistaminen. Päivään mahtui mukaan viisi yritystä, joilla kullakin oli tunti aikaa asiantuntijaryhmän kanssa. Elintarvikeyritykset lähettivät etukäteen kirjallisen kuvauksen haasteestaan tai ideastaan, jotta käytettävissä olevasta ajasta saataisiin kaikki hyöty irti. Ideahautomon aikana vaihdettiin näkemyksiä pakkauksista tai ideasta ja niiden kehittämisestä. Session päätteeksi laadittiin vielä konkreettiset askelmerkit lähitulevaisuudelle.

– Tilaisuuden konsepti osoittautui onnistuneeksi ja se poiki uusia innovatiivisia ajatuksia sekä sai yritysten kehitystyöhön uutta potkua, ynnää tilaisuuden järjestelyistä vastannut Jaakkola.

LISÄTIETOJA

INNOTORI-hanke
Sauli Jaakkola
p. 044 034 6423
sauli.jaakkola@pji.fi
www.pyhajarvi-instituutti.fi

Pauliina Ojansivu
p. 040 152 7840
pkhein@utu.fi
www.utu.fi/fff

Yrttipaja
Petri Koivisto
0445 774 200
info@yrttipaja.fi
www.yrttipaja.fi

FacebookTwitterGoogle+jaa