Tuleeko viesti perille?

Vuosi 2015 oli vilkasta viestinnän uudistamisen aikaa instituutissa. Vuosi aloitettiin nettisivujen kehittämisellä yhdessä mManual Oy:n kanssa. Säilytimme vanhan pohjan, mutta lisäsimme toiminnallisuutta ja paransimme responsiivisuutta. Etusivujen ilme sekä Pyhäjärvi-instituutin että Pyhäjärven suojeluohjelman sivustoilla raikastui. Pääsimme tälle vuosituhannelle.

Pyhäjärven suojeluohjelman sivustolle saatiin kauan kaivattu valuma-aluetyön kartta. Siinä on esitelty erilaisia vesiensuojelutoimenpiteitä Säkylän Pyhäjärven valuma-alueelta. Työ tehtiin Yhteisillä vesillä -hankkeessa. Samanlaisia karttapohjia käytetään jatkossa kuvaamaan instituutin ja suojelutyön muutakin toimintaa.

Sivustollamme on maailman paras hakutoiminto. Sen räätälöivät mManual Oy: miehet juuri toiveidemme mukaan. Sivun ulkonäössä on vielä toivomisen varaa, mutta haku toimii. Meille tärkeänä lisänä on haku sivustoille linkitetyistä pdf-tiedostoista.

WP_ES_20160121_15_03_44_Pro

Vuoden alussa instituutille avattiin facebook-profiili. Tammikuussa, tänä vuonna saimme jo viisi sataa sivutykkääjää täyteen. Eihän se suuressa mittakaavassa ole kovin paljon, mutta olemme ylpeitä ja kiitollisia jokaisesta seuraajasta ja sivuvierailusta. Seuraajien lisääntyminen innostaa tuottamaan parempaa informaatiota reaaliajassa ja kiinnostavasti.

Aivan loppuvuodesta pääsimme mukaan Twitterin ihmeelliseen maailmaan. Tilillä @PJinstituutti Tägäämme muun muassa #vesiviisas -hashtagillä. Vielä riittää opeteltavaa #:en käytössä ja määrittämisessä eri tapahtumille, hankkeille ja peruskäyttöön. Miten taivutetaan Pyhäjärvi-instituutti toimivaksi hashtagiksi? Tähän mennessä on ollut käytössä mm. #pyhäjärviinstituutti #vesistönsuojelu #järvikalaanam #yrtti #vesikirppu #siksesparasta #jätevesineuvonta.

Kaiken kaikkiaan yleinen kiinnostus tiedottamiseen instituutissa on lisääntynyt. Haasteenamme on kehittää kaksisuuntaista viestintää, osallistua aktiivisemmin keskusteluihin sekä onnistua paremmin osallistamisessa. Instituutin rooli sosiaalisessa mediassa on kiitollinen, kun emme varsinaisesti myy mitään, vaan enemmänkin jaamme, vaihdamme ja keräämme tietoa. Ja siitähän somen haltijat pitävät.

Otamme mielellämme vastaan ideoita ja kommentteja viestintämme kehittämiseksi. Kerro meille, mistä aiheista haluaisit lisää tietoa ja keskustelua, pitäisikö sivustojen ilmettä kehittää, tuleeko viesti perille.

Näitä uudistuksia ei ole tehty pelkästään kelkassa pysymisen ja innostuksen vuoksi. Aikaa eli rahaa on kulunut paljon, mutta yksi päätehtävistämme on jakaa tietoa ja saavuttaa yksittäisiä ihmisiä sekä muita yhteistyökumppaneita. Tavoitteemme on herättää keskustelua elintarvikealan ajankohtaisista haasteista ja vesistön tilasta. Myös tämä blogi on yksi keskustelukanavistamme. Samalla vastaamme oman hallituksen, yhteistyökumppanien, rahoittajien ja EU-ohjelmien viestinnän ja tiedottamisen vaatimuksiin.
Nyt se varsinainen viestintätyö (lue: viestinnän ilo) vasta alkaa.

FacebookTwitterGoogle+jaa